Volledig Hitma-assortiment
Hitma Single Use
2021-05-10 10:18:00

Omgaan met extreem lange levertijden van single-use producten

Gemiddelde leestijd 3 minuut Door Wessel Bastiaansen op 10 mei 2021

Ruim een jaar na de komst van het coronavirus draait de productie van vaccins op volle toeren. De snelheid en grote hoeveelheid van deze producties vragen om extreem veel single-use assemblies en componenten. Dit resulteert in oplopende levertijden en een enorme vraag om snel te kunnen leveren. Door een tekort aan grondstoffen is de levertijd van sommige producten opgelopen tot wel veertig weken. Dit heeft gevolgen voor iedereen in de farmacie en biotech.

Als adviseur voor toepassingen van single-use assemblies en componenten, merk ik bij klanten een grote vraag naar korte levertijden. Dit vraagt om een alternatieve aanpak. Wij denken graag met onze klanten mee en bieden oplossingen op maat. Op die manier blijven onze klanten alsnog de benodigde producten ontvangen, op het moment waarop zij die nodig hebben. Om lange levertijden te voorkomen, bieden wij onze klanten drie verschillende oplossingen. Ik vertel je graag meer over deze mogelijkheden.

1) Vroegtijdig meedenken
Wij zijn graag in een vroeg stadium betrokken. Hierdoor ontzorgen wij klanten door vroegtijdig mee te denken en advies te geven. Tijdens het ontwerpproces denken wij mee en adviseren klanten over producten en toepassingen. In overleg met de klant selecteren wij een geschikte oplossing en schetsen deze voor hen uit. Hierbij kijken wij naar het custom product dat de klant in gedachten heeft, en welke producten wij op voorraad hebben. Nu met de lange levertijden werkt dat heel efficiënt, omdat wij een helder beeld hebben op hoe de levertijden zich ontwikkelen. Hiermee voorkomen we in het ergste geval een productiestop bij onze klant.

2) Voorraadcontracten
Een andere preventieve oplossing van Hitma is in de vorm van een voorraadcontract. Dit is een service waarbij we producten met lange levertijden bevoorraden, bijvoorbeeld hardlopers of basiscomponenten voor assemblies. Samen met de klant maken wij afspraken over aanvulling en afname van die voorraad. Hiermee verzekeren wij onze klanten dat zij alsnog van de producten voorzien zijn, mocht dat onverhoopt nodig zijn.

Deze service in de vorm van voorraadcontracten bieden we altijd al aan, maar is juist nu van grote waarde. Dit merken we vooral bij het ontwerpen van assemblies. Door bepaalde productgroepen te bevoorraden, kunnen we de levertijd van de assemblies al snel halveren.

3) Standaardiseren
Bovendien standaardiseren wij zo veel mogelijk. In een vroeg stadium doen we een voorstel van een optioneel product dat aan de eisen voldoet. Hierbij is een groot voordeel dat wij als onafhankelijke distributeur niet vastzitten aan bepaalde merken of producten. Dat biedt een hoop flexibiliteit.  Mijn collega Rick Nibte heeft een uitgebreid blog geschreven over standaardisatie.

Een kijkje in de toekomst
Momenteel kunnen wij onze klanten met bovenstaande drie maatregelen alsnog de juiste producten bieden. Als ik kijk naar de toekomst, dan denk ik dat supply chain-integratie een volgende stap is. Dat biedt transparantie in je supply chain, maar vergt een stuk vertrouwen van de klant in de distributeur en andersom. Hierin kunnen we inzicht bieden in ons aanbod, en de voor- en nadelen van levertijden ten opzichte van verschillende leveranciers. En de klanten kunnen ons inzicht bieden in hun knelpunten.

Toch zullen er vast mensen zijn die zich hier nog wat minder goed bij voelen. Ik denk juist dat het in situaties als deze helpt als je open kaart speelt. Dat maakt het ook een stuk makkelijker voor klanten, om een selectie te maken in welke producten zij nodig hebben. Maar in hoeverre dit mogelijk is, zal de toekomst uitwijzen!

Uitdagingen
Eerst maar eens focussen op het heden. Wij merken dat er nu al vraag is naar producten voor eind 2021 en begin 2022. De producties van medicijnen die nu stil liggen, moeten straks ook weer gaan rollen. Hoe zit het dan met die levertijden, met die componenten? Dat wordt denk ik wel een volgende uitdaging wanneer we weer terug zijn in het ‘oude normaal’.

Waar loop jij tegenaan met de huidige levertijden? Ik denk graag mee! Neem contact met mij op via onderstaande gegevens.

Pepijn Driel Productspecialist life sciences

Dit blog is geschreven door Wessel Bastiaansen. Wessel is niet meer werkzaam bij Hitma, maar heb je vragen? Pepijn Driel staat jou graag te woord. Stuur hem een e-mail of bel hem op +31 (0)6 8350 3872.

Vond je dit interessant lees hier dan mijn andere blogartikelen.

Gerelateerde blogs

Bij Hitma geloven wij in meten is weten. Daarom maken wij op onze websites gebruik van cookies. Hiermee zorgen we ervoor dat de website gebruiksvriendelijker wordt. Onze cookies hebben uitsluitend analytische, communicatieve of functionele doeleinden. Door verder te gaan op onze website accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. Lees hier meer over wat Hitma vindt van privacy